Burton P-tex bases?

iedereen heeft altijd zijn mond vol over base 2000 zus en ptex 4000 zo. maar er is 1 realiteit. 1. er zijn twee fabrieken die belag maken. die belagen worden onder de merknamen ISOspeed en Ptex op de markt gebracht. ISOspeed heeft twee kwaliteiten ISO370 en ISO740, Ptex heeft ook twee kwaliteiten Ptex 1000 en Ptex 2000. hogere nummers betekenen niet zoveel. het is vooral een wanhopige poging van fabrikanten meer aandacht te trekken van jou, de consument, in de winkel. 2. in (doorzichtig) belag heb je twee soorten kwaliteiten: gesintered (2000 en 740) en ge-extrudeerd(1000 en 370). er is ook nog grafiet belag maar dat wordt bijna niet op freeride en freestyle baord gebruikt. 3. indium (burton), speedmetal (nitro) en alle andere zogenaamd gave toevoegingen aan belag zijn vooral optisch (geil om te zien). een betere functionaliteit (harder glijden) is hoogst discutabel. oftewel, ik heb geen harde bewijzen, maar mijn bullshitdetectoren draaien overuren als ik dat soort verhalen hoor. 4. ge-extrudeerd is de goedkopere soort, neemt weinig (tot geen) wax op. glijdt eigenlijk altijd wel aardig, heeft vrij weinig onderhoud nodig om nog steeds aardig te presteren en is vanwege het lagere smeltpunt makkelijker te repareren dan gesintered. 5. gesintered is de duurdere variant, vind je daarom terug op duurdere boards, maar indien slecht gewaxt glijdt het slechter dan extruded. is moeilijker (zelf) te repareren. 6. het klinkt heel hard en gemeen, maar als je geen strijkijzer meeneemt op je wintersportvakantie, moet je je er ook niet over druk maken of je board wel een gesintered base heeft. als je niet omde vier/vijf dagen warm waxt heeft het geen zin om op een sintered base te rijden. 7. de cascade heeft gewoon een goede gesinterede base. heel lekker glijden, maar ook veel waxen. ga alvast een strijkijzer kopen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *