Home Forums Algemeen Tips & tricks snowboardles (kunst)IJS – kunstbaan

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  kevinhoogendam 13 jaren, 4 maanden geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #4602

    k2
    Bijdrager

    Ik wil mijn ervaringen met lessen in echte sneeuw (kunsthal) en op een kunstbaan (kunsthal) uiteenzetten. Heb nooit t verschil geweten en niemand kon mij dat ook precies uitleggen. De lessen in echte sneeuw (tenzij je prive les neemt) zijn goed, je komt naar beneden en je leert al in les 1 roetsjen (stoppen) en netjes landen, zachte bochtjes maken. Had 3 lesjes gekregen vorig jaar en durfde bij snowplanet al v bijna bovenaan naar beneden. Dit jaar heb ik t anders gedaan en ben naar een kunstbaan gegaan (geen ijs). Het verschil is echt enorm. Ik heb altijd gedacht dat ik t al redelijk kon, alleen bochtjes niet echt mooi. Op de kunstbaan waar ik nu ben wordt door een leraar aan maar 2 leerlingen lesgegeven. Het duurt 3x 10 minuten. Die 10 minuten lijken wel een eeuwigheid en de lessen zijn heel heel technisch. Ik leer voor de eerste keer in mijn leven echt de techniek beheersen. En t is mega vermoeiend. Wil niet zeggen dat de een fout en de ander goed is. Wil alleen mijn ERVARING met je delen. Meer niet. Enjoy 🙂

    #4604

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Krijg je nu les op een rollerbaan of een borstelbaan?

    Want beide zijn veel beter voor je techniek dan les krijgen in de sneeuw. Roller- en borstelbanen vragen veel meer van je en als je dit niet doet wordt je gelijk afgestraft.

    Het is alleen minder leuk dan echte sneeuw. Ik heb nu voor het 3e jaar les op een borstelbaan. Njah het is meer les in het lesgeven.

    Rollerbaan heb ik toch mijn twijfels over omdat je in het begin steeds aan die balk staat en dan krijg je een verkeerde houding. Als is het wel makkelijker te leren omdat je jezelf vast kan houden.

    #4606

    genesiz
    Bijdrager

    Kunstbaan is makkelijker dan een rollerbaan, nadeel van een rollerbaan is dat je niet in de bocht kan hangen omdat je simpelweg geen/niet genoeg grip hebt en je moet hierdoor je board onder je houden.

    Diep carven gaat dus niet lukken op een rollerbaan, wat wel kan op een borstelbaan waar je wel grip kan krijgen door je board in de borstels te kantelen.

    Als je het op een rollerbaan kan, wil dit niet gelijk zeggen dat je het heel goed in de sneeuw kan. De houding en feeling is totaal anders, voordeel is wel dat je lichaam het fysiek perfect aankan en je alleen even de houding aan moet passen!

    #4620

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    En dat is het stukje ontbreken van voorwaartse snelheid op een rollerbaan :p

    #4623

    k2
    Bijdrager

    @kevin, ik heb die lesjes gehad in de sneeuw maar ik had niet t gevoel dat ik verder kwam, te veel leerlingen en de leraar zegt wel iets tegen een groepje, maar ik werd niet beter. Dan ga je zelf aankloten en dat heb ik deze zomer geprobeerd (paar keer in 27C) in de kunstijs hal Snowplanet. Ze zagen daar niet dat ik totaal verkeerd op mn benen stond, verkeerde houding. Waarom: ik kitesurf en dan is de stance precies tegenovergesteld. Echt echt brain wash gewoon, dit jaar. Ik heb gewoon n jaar op mn snowboard zitten kitesurfen. Nu pas weet ik dat mn gewicht op mn voorste been moet zitten. Man, wat een eye opener. Ik weet niet wat een borstelbaan is. Op mijn baan zit een soort tapijt en dat tapijt wordt natgehouden met een tuinslang. Erop vallen doet pijn. Ik heb mijn kitesurf helm, polsbeschermers, kniebeschermers en skibroek aan met t shirt. Kevin ik zit 3 dagen op de sportschool, maar t is toch intensief, ongelooflijk. Hoe kan t dat ik dat in de sneeuw niet zo ervaar, daar kan ik 1 uur bezig zijn, niks moe. Begrijp hier niks van. Ik heb conditie. Snap jij, waarom t die stomme 10 minuten zo intensief is. Toen ik mij wilde opgeven voor les, had ik bijna nee gezegd omdat 10 minuten in de sneeuw niks voorstelt. O en ik ben nog nooit op wintersport geweest, dus misschien is dat ook weer anders.

    @genesiz dat van die grip snap ik. Maar lossen de leraren dat niet op met een touw achter die stang? Vanaf t touw moet je nl leren een bochtje te maken. Ik zit nu in les 3 en alles draait zo een beetje om n bochtje te leren maken:woohoo: . Is mij t hele afgelopen jaar niet zo mooi gelukt. Wat ik van jou begrijp is dus dat ik t ondanks hard oefenen op een kunstbaan het dus helemaal niet beter zal kunnen in echte sneeuw. Uh, is wel een dumpert. Je laatste zin is: “je moet je houding aanpassen”. Bedoel je balans vinden in de sneeuw of zo? Ben even in verwarring……..maar als je nu veel oefent dan krijg je toch automatisch spierherkenning. Kan je toch vergelijken met fietsen? Op de kunstbaan zie ik veel mensen die het hartstikke goed kunnen toch les nemen. Waarom doen ze dat? dat is toch raar, ze kunnen het al. Is t angst of zo? In andere sporten neem je nl geen les als je t eenmaal kunt: duiken, surfen, zwemmen. Gaat automatisch. Waarom is dit hier anders. Heb de hele avond met n flesje fris naar die mensen zitten kijken, ze kunnen t heel goed en dan toch les.

    #4626

    genesiz
    Bijdrager

    Je wordt wel degelijk beter, erg goed is overdreven maar wel een stuk beter. De techniek blijft namelijk hetzelfde en daar train je je lichaam voor. De houden t.o.v. de sneeuw moet je alleen iets aanpassen, in de sneeuw kun je beter tegenhangen maar dat is zo geleerd. Je zal heel even je bocht niet goed in kunnen snijden maar als je dat gewend bent (30min op de berg ofzo) dan gaat het probleemloos! (praat ik wel over een borstel/kunstbaan, geen rollerbaan)

    Ik weet trouwens niet of ze daar met een touw werken om te zorgen dat je wel kan hangen in de bocht, daar heb ik nog nooit wat over gehoord.

    Betreffende het les nemen, ik ga dit jaar vaker naar Snowworld om meer te trainen en zal ook een paar keer een priveles gaan nemen. Ik kan al erg goed boarden (freestyle daarbuiten gelaten dan 😉 ) maar het kan nooit kwaad om je techniek en houding bij te schaven. Voorbeeld is bijvoorbeeld een slalom cursus, de meeste boarders vinden het verschrikkelijk om te zien maar je leert wel heel erg goed om je kanten optimaal te gebruiken en je bochten beter in te zetten.

    Edit: wat versta jij trouwens onder een kunstbaan?

    Zo’n ding…

    [img]http://4.bp.blogspot.com/_foXKvujiHco/SVKKn_UAXJI/AAAAAAAAA5Y/ZXqcv-SBzSk/s320/DSC09370.JPG[/img]

    of zo’n ding…

    [img]http://i.ytimg.com/vi/eN7OCuSZIag/0.jpg[/img]

    Deze laatste is echt fucked-up en zeer moeilijk te leren 😀

    #4629

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Hangen in de bocht zal zo goed als niet gaan op een rollerbaan. De enige voorwaartse snelheid die hebt (waardoor je kan hangen) is als je bovenaan de baan bent en die 4/5 meter naar beneden glijdt.

    Dat het met de lessen in de sneeuw niet gezegd is dat je op je voorste been moet leunen is niet bepaald goed van de leraar.

    Als ik lesgeef(ben dus ook snowboardleraar) in snowboarden is dat 1 van de dingen waar ik op blijf hameren.

    Het leuke is nog zodra je meer ervaring hebt je eigenlijk niet meer op je voorste been staat, maar je gewicht verdeeld over beide :p

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.