Home Forums Gear Snowboards en toebehoren Tips: Stance en binding setups

Dit onderwerp bevat 33 reacties, heeft 17 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  marcelboarder 9 jaren geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #4712

    genesiz
    Bijdrager

    Reken altijd vanaf het midden van je baseplate! Makkelijke variant is gewoon de afstand van je hiel tot het midden van knie(schijf) te meten en die afstand gebruiken tussen het midden van beide baseplates!

    Ik heb een jaar met een veel wijdere stance gestaan omdat dat cool was en je betere controle had over rotatie’s, maar bochten maken gaat dan echt kut!! Op het moment dat ik de bindingen weer dichter bij elkaar zette ging er een wereld voor me open 😀

    #4723

    lvdt
    Bijdrager

    Hoe centreer ik mijn bindingen het best? Ik heb altijd gezorgd dat mijn baseplace exact in het midden van mijn board stond, maar weet niet of dat goed is. Moet ik misschien mijn schoenen in mijn bindingen doen en vervolgens kijken hoe de toe en heel evenver uitsteken oid? Ik heb geen last van toe en heeldrag trouwens!

    Ps. wat betreft de breedte van je stance, ik stond altijd op max breedte, maar volgens die formule moet ik eigenlijk op de minimale breedte staan als ik naar mijn inserts kijk. Toch heb ik een klein board (freestyle) voor mijn lengte, 1m53 voor 1m81. Hoe kan dit?

    Ga toch maar proberen wat smaller te staan…

    #4725

    genesiz
    Bijdrager

    Je bindingen moeten inderdaad in het midden staan, dus net zoveel toe als heel moet over je board hangen. Doe je dit bij je voorste binding dan zet je je achterste binding precies op dezelfde schroefgaten vast!

    Breedte van je stance moet je bovenstaande formule aanhouden. Uber-breed is stoer, vet & cool en je schijnt er beter rotaties mee te kunnen maken en makkelijker kunnen sliden maar voor je bochtenwerk is het funnest. Zet hem maar zo smal als dat de formule aangeeft, je zal het echt direct merken in positieve zin!!! 153 voor 181 is inderdaad aan de kleine kant, of je moet gewoon een slank ventje zijn. Dan is het wel goed te doen!!

    #4730

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    [quote=”GenesiZ” post=1187]Je bindingen moeten inderdaad in het midden staan, dus net zoveel toe als heel moet over je board hangen. Doe je dit bij je voorste binding dan zet je je achterste binding precies op dezelfde schroefgaten vast!

    Breedte van je stance moet je bovenstaande formule aanhouden. Uber-breed is stoer, vet & cool en je schijnt er beter rotaties mee te kunnen maken en makkelijker kunnen sliden maar voor je bochtenwerk is het funnest. Zet hem maar zo smal als dat de formule aangeeft, je zal het echt direct merken in positieve zin!!! 153 voor 181 is inderdaad aan de kleine kant, of je moet gewoon een slank ventje zijn. Dan is het wel goed te doen!![/quote]

    Ik sta max breedte op al mn boards en mn opleiding val ik in het rijtje hoogste cijfers voor techniek snowboarden 😉

    Het is fijner met rotaties en je balans, maar het werkt ook wel degelijk met bochtenwerk. Je moet ook niet zo breed gaan staan dat je niks aan je knieën hebt.

    Dus het klopt niet helemaal 😉

    #4732

    genesiz
    Bijdrager

    Uitzondering op de regel ;):D

    #5000

    buhian
    Bijdrager

    Ik heb nu tijdelijk een freestyle boardje wat niet helemaal 100% twin is, maar wat ik wel zo zou willen rijden. Is er iemand die enige ervaring daarmee heeft (dus eigenlijk heel extreem voorin in m’n inserts zitten)?

    #5001

    sicco
    Bijdrager

    Mijn bindingen staan nu dead centered op directional-twin board, dat is wat je bedoeld denk ik? Net zo lange tip als tail. Heb er alleen nog niet mee geboard, maar ga het dus wel uit proberen. Ligt eraan hoelang je wil wachtten op verslag..

    #5005

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    [quote=”Buhian” post=1463]Ik heb nu tijdelijk een freestyle boardje wat niet helemaal 100% twin is, maar wat ik wel zo zou willen rijden. Is er iemand die enige ervaring daarmee heeft (dus eigenlijk heel extreem voorin in m’n inserts zitten)?[/quote]

    Wat is niet helemaal 100% twin?

    Is het een:
    – Twinshape directional?
    – Tapered shape (nose is breder dan de tail)?

    Als je board setback inserts heeft is het altijd een directional, ook al zijn de nose en tail even breed.

    Wil je toch boarden met een centered stance. Meet dan vanaf je nose naar de 1e set inserts en doe hetzelfde voor de volgende sets. Schrijf de afstanden op en doe dit daarna voor de tail.

    Dan is het gewoon even opzoeken wat het dichts in de buurt komt en schroeven maar.

    #6123

    9n3
    Bijdrager

    Ben pas nieuw op het forum. Kzal mij mss snel even voorstellen :
    Ik ben Robin, 23jaar, woon in Aalst (Be) en snowboard sinds 2009.

    Vorig jaar had ik steeds krampen in mijn voet, ik dacht dat het aan mijn nieuwe boots lag, maar het lag dus blijkbaar aan de angle stance. Nu sta ik op 15, _12 ongeveer. Is dit teveel, om enkel pistewerk te doen? Freestyle heb ik niets van ervaring mee, maar zou er vanaf dit jaar wel willen mee beginnen. We vertrekken nu vrijdag, en denk dat ik zaterdag een dagje freestyle les ga volgen 🙂
    Wat betreft de afstand tussen beide bindingen, ik sta nu redelijk breed : kan het hiervan komen dat ik enorme last krijg in men knieën ?

    Het topic is enorm leerrijk! thanks!

    #6125

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    De max aangeraden stance angle is 24 graden verschil (12-12 of 15-9 of 6-18, noem maar op)

    Kramp in je voeten kan komen door te strak zittende schoenen of bindingen. Dat is mijn ervaring ermee.

    Kramp in je kuiten is te verhelpen door de forward lean van de highbacks aan te passen en de breedte van je stance kan inderdaad zijn doordat je te breed staat.

    #6336

    r-win
    Bijdrager

    Wat raden jullie aan voor een beginner?! Ik heb een Burton clash 2012 gekocht en ga komend weekend er voor het eerst op boarden. Op een huur bord laatst stond achter bijna recht voor mijn gevoel en voor lichtelijk naar links. Hoeveel graden adviseren jullie om vanuit te gaan experimenteren? ( ik ben beginner )

    #6342

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Hou maximaal 24 graden verschil.

    Lees even de beginpost en dan pak je een schroevendraaier, trek je je boots aan en leg je je board op een stuk tapijt of wat dan ook en ga je gewoon schroeven en je bindingen draaien/ afstand tussen de bindingen aanpassen e.d. net zolang totdat jij het fijn vindt.

    Desnoods wil ik je wel helpen als je weer is bij skidome bent 😉

    Zorg er wel voor dat je bindingen midden boven het board staan (hakken en tenen even ver uit laten steken)

    #6344

    r-win
    Bijdrager

    Goede tip! Dankje! Ik kan zondag mijn bord ophalen en dan ga ik meteen daarna even de pistes op. Ik zal inderdaad gewoon wat experimenteren. Bedankt dat je eventueel een keer wil helpen 😉 Het is overigens dus redelijk normaal als zowel de tenen als hak een beetje uitsteken?

    #6346

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    hoe minder hoe beter.

    #6862

    appelcakeje
    Bijdrager

    Ik heb een vraagje, want ik wil een lib tech snowboard kopen en het board heeft een 4×4 mounting pattern, maar passen alle bindingen op alle boards? want ik wil de burton stilletos uit 2012 kopen en vraag me af of deze dus op het board passen of niet…

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.