Snowboardfotografie, hoe zit dat? Deel 3: Edo Jungerius

De laatste tijd krijgen we op het forum steeds meer vragen over hoe je nu het beste actiefoto’s maakt in de sneeuw. Gezien de algemene groep snowboarders toch relatief gadgetgevoelig is en er in veel van de gevallen een digitale spiegelreflexcamera voorhanden is maar men niet precies weet hoe al die instellingen nu precies werken, lijkt het ons hoog tijd om de pro’s eens aan de tand te voelen en om een uitleg te vragen.

Vorige week kon je HIER wat informatie krijgen van Bavo Swijgers en de week daarvoor kon je HIER de tips van Rutger Geerling lezen. Deze week zal fotograaf, en onder andere redacteur van de Snowboarder Mag, Edo Jungerius je wat tips & tricks geven over alle do’s & donts op het gebied van snowboardfotografie.

Edo Jungerius alias Edoart, redacteur & fotograaf Snowboarder Mag
Ik begon in 1998 met skateboardfotografie maar ruilde na enkele jaren de harde Hollandse klinkers om voor de zachte sneeuw van de Alpen. Ik schoot enkele jaren voor elk boardmagazine in de Benelux maar moest daar in 2003 natuurlijk mee stoppen toen ik de vaste redacteur van Snowboarder Mag werd. Gelukkig kan ik nog steeds mijn fotografische ei kwijt in dat blad en kan ik er mijn andere passie op botvieren; schrijven. Ik reis tijdens de winter zo’n 3 maanden freelance rond op zoek naar shots, werk zo’n 5 maanden in vaste dienst bij het magazine en illustreer in de tussentijd naast het surfen en skaten. Voorbeelden vind je op Edoart.nl

“Het volgende stukje is dus meer voor diegene die wat serieuzer met snowboardfotografie willen verder gaan met als uitgangspunt publicatie van hun foto’s.
Als dit niet voor jou van toepassing is, kun je al deze tips gewoon aan je boots lappen en er lekker op los schieten zoals je zelf wilt. Laat die domme sukkels maar vernikkelen langs de rand van de pipe.”

Aldus Edo.

MATERIAAL
Wil je dus een stap verder dan beginnen we met je apparatuur. Zo is het iets verstandiger om meer in goede lenzen te investeren dan in een dure camerabody. Bedenk wat voor camerafuncties je allemaal nodig hebt en koop dan pas een body. Schiet je bijvoorbeeld geen tot weinig sequences dan scheelt dat al een bom duiten. En die miljoenen extra pixels maken je foto echt niet mooier, eerder lelijker. Tot 10 miljoen is echt genoeg. Koop extra batterijen voor externe flitsers want die vampiers zuigen energie. Je camera heb je tenslotte bij je warme handen en lichaam.
Koop een fotorugtas die genoeg ruimte biedt voor je safety gear zoals een lawine schep en sonde mocht je backcountry foto’s willen maken. De fotograaf is namelijk vaak degene die hulp kan bieden. Let er echter ook op dat de rugtas comfortabel zit en je er dus lekker mee kan boarden anders vergaat de lol van snowboarden je ook na een paar maanden en dat is toch niet de bedoeling. Burton en Dakine maken over het algemeen perfecte fotorugtassen die vooral gefocussed zijn op boardcomfort. Dat kun je van de meeste profi fototassen niet zeggen.
Regel handschoenen die je aan je arm kan vastmaken zodat je ze los kan laten bungelen terwijl je schiet. Trust me, hier bespaar je een hoop kosten mee. Koop anders pipegloves die dun genoeg zijn om lekker mee te werken en bijt even door als het koud wordt. Verder is het handig om boots met een BOA- of Speedlacing systeem aan te schaffen zodat je ze snel en makkelijk kan losmaken als je een tijdje ergens gaat shooten.

DO’S & DON’TS
Als je de belichting onder de knie hebt kun je je gaan concentreren op de compositie. Wat van oudsher altijd al werkt is de gulden snede. 2/3 lucht en 1/3 landschap of vice versa. Speel met lichtval en gebruik schaduwvlakken als compositie elementen. Probeer niet altijd ‘plat’ te werken maar breng er eens 3D in door een voorgrond op te nemen. Er is een verschil tussen feitelijk ‘reportage’ schieten of iets ‘kustzinniger’omgaan met een shot. Beide zijn goed alleen dienen een ander doel. Bedenk dus wat je met de foto’s wil doen. Blijf niet op 1 plek zitten maar loop eens wat rond. Aan 1 hoek en verschillende riders heb je namelijk niets; er wordt er toch maar 1 gebruikt. Het funpark is een goede plek om te oefenen op actieshots maar blijf er niet hangen. Magazines komen om in de funpark shots dus zitten ze er niet echt op te wachten. Hetzelfde geldt voor wedstrijden en evenementen. Probeer de rider’s vooraanzicht te fotograferen; ruggen zijn vaak lelijk en onherkenbaar. Soms heeft het een reden als de trick een ‘backside’ beweging kent, maar kijk er voor uit. Zorg dat de foto ten alle tijden scherp is, kunstzinnige onscherpte daargelaten. Zie onscherpte als de tindy onder fotograferen; not done!

Ga niet direct met je kleuren knoeien in Photoshop! De gesettelde fotografen hebben vaak al jarenlang bewezen dat ze de belichting onder de knie hebben op zowel het analoge als digitale vlak, en dus eens wat anders willen proberen. Doe je dit vanaf het begin dan is het vaak een teken van zwakte om je slechte belichting of saaiheid van de foto te verdoezelen. En last but not least, de gouden regel: De trick moet geland zijn. Nu valt er over te redetwisten of de gebruikte foto ook echt de gestickedte trick moet zijn, maar 1 ding staat vast, de trick moet een keer zijn geland anders telt het niet. Hoe mooi de foto ook is. Het staat namelijk zowel lullig voor de fotograaf en de rider als blijkt dat die truken helemaal niet geland zijn. Op die manier push je de sport ook niet.

SOCIALITEIT
Help de riders met het bouwen van een obstakel voor de fotoshoot. Hierdoor zullen zij zich ook meer inzetten. Vraag de rider ook eens om zijn input van de shot; Jij blijft de architect maar een frisse kijk is nooit weg. Tenslotte weten zij het best hoe ze in de lucht hangen. Steek wat tijd en moeite in de scene, het is tenslotte je passie. Ik hoef het op deze site eigenlijk niet te zeggen, maar de beste fotografen zijn toch vaak diegene die ook zelf boarden. Hoe irritant is het namelijk voor de riders om met een fotograaf te shooten die de tricks en gang van zaken niet begrijpt. Investeer in de sport dan is het later ook niet zo lullig als het vice versa is. En probeer zeker te zijn van je kunnen voordat je riders gekke dingen laat doen. Ze zullen het je niet in dank afnemen als ze hun nek wagen voor een mislukte shot. Probeer dus ook zeker over te komen, dat stimuleert hun des te meer.

WERK OPSTUREN?
Ben je tenslotte klaar om je beelden op te sturen naar magazines denk dan aan het volgende:
Maak een hele scherpe selectie; laat desnoods je vrienden en de riders mee beslissen. Als er slechte foto’s bij zitten haalt dit de algemene indruk aanzienlijk omlaag. Liever te weinig dan teveel. Grabs moeten dus altijd aan het board zijn, de timing precies op het ‘bone’ moment en de spray op zijn hoogst. Is dit niet het geval; niet sturen. Zet in de bestandsnaam de naam van de rider, trick, locatie, en je eigen naam. Lowresh voorbeelden werken het best.

En tenslotte: denk niet dat je van snowboardfotografie rijk kunt worden. Zelf de beste snowboardfotografen ter wereld schieten er ‘andere’ foto’s bij om toch een normale salaris te verdienen. Als je je hier eenmaal bij hebt neergelegd ligt de snowboardwereld voor je open. Leg die passie vast!

Denk je dat je aan al deze punten voldoet?, stuur dan eens je selectie door naar mij (edo[at]maruba.com) en wie weet sta jij in de volgende uitgave van Snowboarder Mag.

Groeten en enjoy, Edo.

287041

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *