Home Forums Algemeen Tips & tricks Backside 180°

Dit onderwerp bevat 23 reacties, heeft 10 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  kevinhoogendam 13 jaren, 2 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #3754

    Anoniem

    om de spits af te bijten in het trick’s gedeelte!

    De backside 180 is een trick voor beginners. De trick bestaat uit een rotatie van 180 graden (een halve draai) om je lengte-as. De rotatie is backside: Sta je goofy (rechtervoet voor), dan draait je lichaam tegen de klok in; sta je regular (linkervoet voor), dan draai je met de klok mee. Langzame backside 180’s met een grab over grote kickers worden gezien als erg stijlvol.

    Backside 180 tricktip
    1. Voordat je deze trick gaat oefenen zorg ervoor dat je redelijk switch kunt rijden zodat je na de landing clean kan uitrijden. Er is niks frustrerender dan dat je de trick perfect uitvoert maar vervolgens een buikschuiver maakt omdat je nog niet switch kan rijden. Kijk ook naar je bindingen en zorg dat je achterste binding niet te ver naar voren is gedraaid, zodat je na de switch landing makkelijker door kan boarden met je nieuwe voorste been. Sommige rijders prefereren de duck-stance, dit houdt in dat je je achterste binding zelfs in de negatieve graden draait, zodat je eigenlijk geen voorste of achterste been meer hebt.
    2. Zoek een goede plek om te oefenen. Voor beginners is het handig om een kleine kicker te zoeken die je net dat beetje extra hoogte geeft. Kijk ook goed of de landing erachter niet hobbelig of ijzig is, en kijk natuurlijk uit voor skiërs. Bij een backside 180 land je ‘blind’; omdat je tijdens je sprong met je rug naar het dal staat kun je niet zien waar je heen gaat. Je zal dan een stukje op goed geluk rijden.
    3. Zorg dat je vooraf in je hoofd hebt wat je gaat doen, hoe je gaat landen en wat je met je lichaam doet. Rijd aan op de kicker op je frontside kant, houd een lichte druk op je tenenkant, dit geeft meer controle. Houd je voorste arm over de hakkenkant van je board, dit heb je nodig om de rotatie in te zetten. Je bouwt hierdoor potentiële rotatiekracht op.
    4. Bij de kicker aangekomen is het belangrijk dat je eerst een ollie maakt voordat je de rotatie inzet. Nadat je hebt geöllied, draai je met je schouders en je heupen van de neus van je board richting de tail. Door deze beweging volgen je voeten vanzelf de rotatie die je bovenlichaam heeft ingezet. Uiteindelijk zal dit simultaan gebeuren. Maar aan het begin is het niet erg als je eerst je bovenlichaam draait en daarna pas je benen.
    5. Eenmaal in de lucht: blijf boven je board. En kijk zo nodig door, zeker als je later verder wilt roteren is doorkijken heel belangrijk in de lucht. Maar zoals het bij 180 graden draaien gaat, zul je over de backside kant je landing niet kunnen spotten, en moet je je voorbereiden op een landing op gevoel. Het helpt enorm als je al veel switch hebt gereden.
    6. Land de trick. Buig je knieën iets om de landing op te vangen en probeer om met twee benen tegelijk te landen. Houd er rekening mee dat je de trick switch wil uitrijden. Probeer eerst een paar meters rustig door te rijden voordat je probeert te kijken waar je naar toe gaat. Als je meteen doorkijkt zal je rotatie niet stoppen en kom je haaks op de landing terecht.

    Extra stijl
    * Clean uitrijden maakt deze trick zo veel beter. Het is vaak het mooiste als je even switch door kan rijden. Ga niet direct na je landing proberen om je voorste voet weer voor te krijgen. Of gebruik een switch 180 om weer op je voorste voet uit te komen.
    * Eenmaal vertrouwd met een backside 180, kun je in de lucht je benen wat verder in gaan trekken of bijvoorbeeld een Indy grab erbij proberen.
    * Een andere stijl is om heel overdreven lang op je tail te blijven hangen in de ollie, en als het ware een halve 180 op de piste te draaien om hem vervolgens in de lucht af te maken.
    * Late-180: de opgebouwde spanning in je lichaam pas net voor de landing los te laten, hierdoor spring je rechtdoor met op het laatste moment een 180 erin.
    * Op de piste is dit een leuke jib-trick om direkt na een frontside bocht een backside 180 te springen, als je dit soepel doet lijkt het bijna al een 360.

    #3756

    Anoniem

    Wat misschien makkelijk is om te beginnen is eerst gewoon tijdens het boarden 180’s maken. Zonder jump enzo. Dan leer je al beetje de feeling van het draaien. En dan kan je ook even oefenen op het switch rijden.

    #3758

    Anoniem

    klopt, op klein bultjes langs de piste en zo 😉

    #3789

    dusky
    Bijdrager

    Ik zou echt graag dit leren, alleen is er 1 probleem weet je. Ik vind dat funpark in Snowworld Landgraaf zo lomp. De landingen zijn superstijl en zowat helemaal van ijs. Dus als je valt, wat hoogstwaarschijnlijk is als je net begint (en de laatste keer dat ik er was was alles superslecht geshaped) val je ook echt fucking hard. En daar zie ik een beetje tegenop. [img]http://forum.xboxworld.nl/images/smilies/clown.gif[/img]

    #3797

    avoriazzz
    Bijdrager

    leer eerst maar fakie boarden, dan kan je ook landen en doorrijden na een 180. stukken makkelijker. het is miss kut als je net een btje kan boarden om weer helemaal vanaf het begin fakie te moeten oefenen, maar het is zo veel chiller als je het eenmaal kan.

    #3806

    Anoniem

    [quote=”Dusky” post=236]Ik zou echt graag dit leren, alleen is er 1 probleem weet je. Ik vind dat funpark in Snowworld Landgraaf zo lomp. De landingen zijn superstijl en zowat helemaal van ijs. Dus als je valt, wat hoogstwaarschijnlijk is als je net begint (en de laatste keer dat ik er was was alles superslecht geshaped) val je ook echt fucking hard. En daar zie ik een beetje tegenop. [img]http://forum.xboxworld.nl/images/smilies/clown.gif[/img][/quote]

    Ik snap je voledig! waar ik me ben begonnen is eerst feakie op de jump af gaan dan backside 180 en dan gewoon landen, leer je feakie rijden en de rotatie eenmaal de rotatie mooi gaat kan je gewoon gaan, backside draaien en feakie landen en voila die oefenen en ja kan het,
    Ik ben hem nu zelf ook aan het oefenen kan hem nog niet perfect 😉

    #3814

    dusky
    Bijdrager

    Ik kan al fakie rijden. Alleen vind ik dat funpark van LG gewoon zo lomp, zoals ik hierboven al beschreef. Ik ga binnenkort eens naar Zoetermeer. Ik heb gehoord dat het daar minder ijzig is.

    #3816

    Anoniem

    [quote=”Dusky” post=262]Ik kan al fakie rijden. Alleen vind ik dat funpark van LG gewoon zo lomp, zoals ik hierboven al beschreef. Ik ga binnenkort eens naar Zoetermeer. Ik heb gehoord dat het daar minder ijzig is.[/quote]

    Dat gevoel heb ik ook 😉 vooral de rails zijn daar goed!
    zoetermeer heb ik mijn bs 180 geleerd :p toevallig..

    #3823

    Anoniem

    [quote=”Michielfm” post=264][quote=”Dusky” post=262]Ik kan al fakie rijden. Alleen vind ik dat funpark van LG gewoon zo lomp, zoals ik hierboven al beschreef. Ik ga binnenkort eens naar Zoetermeer. Ik heb gehoord dat het daar minder ijzig is.[/quote]

    Dat gevoel heb ik ook 😉 vooral de rails zijn daar goed!
    zoetermeer heb ik mijn bs 180 geleerd :p toevallig..[/quote]

    Haha. Dat is wel echt toeval ja. Vind het echt balen dat ik niks kan tot februari ofzo. Heb een schouder operatie gehad. en moet nu rustig aan doen met alles. Moet ook met een sling rondlopen. Wil ook zo snel mogelijk switch leren rijden. Weet eigenlijk niet of ik dat al een keer geprobeerd heb. Vast wel. Dat is namelijk wel [b]Nr[/b]1 wat je moet kunnen wil je tricks doen.

    #3826

    Anoniem

    [quote=”Gdzr” post=271][quote=”Michielfm” post=264][quote=”Dusky” post=262]Ik kan al fakie rijden. Alleen vind ik dat funpark van LG gewoon zo lomp, zoals ik hierboven al beschreef. Ik ga binnenkort eens naar Zoetermeer. Ik heb gehoord dat het daar minder ijzig is.[/quote]

    Dat gevoel heb ik ook 😉 vooral de rails zijn daar goed!
    zoetermeer heb ik mijn bs 180 geleerd :p toevallig..[/quote]

    Haha. Dat is wel echt toeval ja. Vind het echt balen dat ik niks kan tot februari ofzo. Heb een schouder operatie gehad. en moet nu rustig aan doen met alles. Moet ook met een sling rondlopen. Wil ook zo snel mogelijk switch leren rijden. Weet eigenlijk niet of ik dat al een keer geprobeerd heb. Vast wel. Dat is namelijk wel [b]Nr[/b]1 wat je moet kunnen wil je tricks doen.[/quote]

    Het is opzicht niet moeilijk hoor 😉 wel saai omdat je switch niet goed kan boarden en gewoon wel dus wil je altijd trug gewoon verder shredden :p mrja :p veel jibben dan moet je wel swich gaan…

    #3828

    Anoniem

    Jup. Het is gewoon doen doen doen. De techniek snap je, alleen is het even lastig omdat je andersom staat. Maar als je dat eenmaal door hebt.

    #3830

    dusky
    Bijdrager

    Heb laatst in snowworld 6 uur gewoon alleen switch gedaan. Gewoon de hele tijd alleen van boven naar beneden zonder poespas, om switch te leren. En na die 6 uur merkte ik het gewoon al bijna niet meer. 1 keer betrapte ik mezelf zelfs dat ik switch stond terwijl ik dacht dat ik gewoon regular stond. 😀 En de volgende keer dat ik in Snowworld ben dan doe ik dat weer en dan moet ik het gewoon volledig onder de knie hebben als het goed is.

    #3832

    Anoniem

    [quote=”Dusky” post=278]Heb laatst in snowworld 6 uur gewoon alleen switch gedaan. Gewoon de hele tijd alleen van boven naar beneden zonder poespas, om switch te leren. En na die 6 uur merkte ik het gewoon al bijna niet meer. 1 keer betrapte ik mezelf zelfs dat ik switch stond terwijl ik dacht dat ik gewoon regular stond. 😀 En de volgende keer dat ik in Snowworld ben dan doe ik dat weer en dan moet ik het gewoon volledig onder de knie hebben als het goed is.[/quote]

    nice! heb je wel karakter :p ik kan jammer genoeg niet zo vaak indoor gaan..

    #3835

    kasjee
    Bijdrager

    ik sta altijd switch in de lift, dat werkt ook wel

    #3839

    Anoniem

    [quote=”Kasjee” post=283]ik sta altijd switch in de lift, dat werkt ook wel[/quote]

    idd ook slim..

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.