Home Forums Gear Snowboards en toebehoren Belag types en onderhoud-tips.

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  genesiz 13 jaren, 5 maanden geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #3726

    genesiz
    Bijdrager

    Post hier je tips en info betreffende de verschillende balag types en jou onderhoud tips. Onderstaand is mijn eerste paar tips&tricks.

    [b]Hoe werkt wax en wat heeft dat voor effect met je base.[/b]
    Wax glijdt op zich zelf slecht met sneeuw, maar door de warmte die je maakt met boarden ontstaat er een dun laagje water tussen je board en sneeuw en door deze zelfde warmte komt ook telkens een miniscuul beetje wax uit je base. Deze combinatie zorgt ervoor dat je beter over sneeuw kan glijden. Hierin zit ook gelijk het verschil tussen een goedkope (extruded) base en een dure (sintered) base. Omdat een extruded base harder is kan er minder snel wax uit komen en ga je hierdoor ook minder snel. Voordeel is wel dat je minder vaak hoeft te waxen! Bij een Sintered base kan de wax makelijker uit de base komen, hierdoor ga je sneller maar dient hij ook vaker gewaxed te worden!

    Door warm te waxen (strijkijzer) gaat je base open staan en kan de wax in je board trekken, op het moment dat je board en wax weer goed afgekoeld zijn haal je alle overtollige wax weer van je board af met een schraper tot je weer op je base zit. Als je denkt dat je genoeg hebt geschraapt moet je nog even doorgaan 🙂

    [b]Koud of warm waxen[/b]
    Koud waxen heeft niet veel nut, tenzij je een skispringer bent of maar 100meter board. Wax met een spray blijft op je board liggen en is na een kleine run al helemaal van je board af. Omdat de poriën van je board niet open gaan van sprayen trekt het dus ook niet je board in en heb je er niet veel profijt van. Warm waxen heeft altijd het voordeel, al ben je hier wel langer mee bezig.

    [b]Slijpen/basecleaner[/b]
    Betreffende het stappenplan, zoiezo altijd eerst slijpen en andere onderhoud doen voor je gaat waxen, waxen is altijd als laatste!!! Als je vieze wax hebt kun je dit met basecleaner schoon maken maar om dan weer een goedgevulde base te krijgen moet je 2 of 3x waxen. Niet echt aan te raden maar soms nodig als je je base wil repareren met p-tex voor het opvullen van diepe krassen.

    [b]Vieze base?[/b]
    Als je heet waxed en er komt vieze wax bovendrijven kun je dit na het strijken gelijk eraf schrapen. Dan is het meeste vuiligheid gelijk uit je base, vuil komt namelijk naar boven drijven! Hierna gewoon nog een keer wax op je board laten druppelen en goed inwrijven met je strijkijzer. Na minimaal 30/45min schrapen maar een nachtje laten staan is ook goed!

    Als je wax er echt allemaal vanaf is kun je er structuur in borstelen, maar dit is voor het snowboarden niet echt nodig. Als je 100meter geboard hebt is die structuur ook alweer bijna weg! Het is wel aan te raden om je board op te poetsen/polijsten. Dit kun je met een schuursponsje doen of met een speciale pad die ze wel verkopen bij de locale shop, zijn iets van 3/4 eur.

    [b]Einde seizoen[/b]
    Nog een tip voor als het seizoen over is, wax je board maar schraap hem niet. Dan droogt de base niet uit en kun je als het seizoen weer begint wat sneller aan de slag. Kwestie van dan de wax even opnieuw te verwarmen met je strijkijzer en na afkoelen schrapen.

    [b]Tips, aanvullingen of andere info, post ze![/b]

    #3732

    Anoniem

    Goed topic!

    Ik raad iedereen aan van je board GOED te kuisen! ik heb dit 1x niet gedaan en het vuil zat zo diep in mijn wax dat ik het er niet meer uit kreeg (in mijn oud board)

    #4074

    ted-h
    Bijdrager

    Ik heb een vraag aan jullie:

    Ik heb 2 weken geleden mijn nieuwe bord (burton sherlock) uitgeprobeerd in in Snowplanet (spaarnwoude).
    Nu is de onderkant echt vies geworden, een hele donkere waas zit erover.

    Wat voor onderhoud kan ik nu het beste doen? Volgens mij als ik base cleaner gebruik is mijn hele wax ook weer weg, dus dat lijkt me geen optie.

    Iemand tips?? 🙁

    #4076

    Anoniem

    Het beste kan je nu wax erop doen. en meteen eraf schrapen. Als het goed is gaat er nu dus al heel veel vuil uit.

    #4078

    ted-h
    Bijdrager

    Ok thanks. Hoe komt het eigenlijk dat het zo vuil is daar?

    #4079

    Anoniem

    Is in heel veel indoor hallen. Landgraaf heeft dit ook. Iemand bij downtown zei dat het kwam door de bully’s.

    #4080

    genesiz
    Bijdrager

    Klopt, komt door de uitlaatgassen van de diesel-bully’s. Dit in combinatie met de sneeuw die maar 1/2x per jaar ververst wordt zorgt ervoor dat je board erg snel vies wordt 🙁

    #4082

    ted-h
    Bijdrager

    Thanks!!! Weten we dat ook weer!!

    #4113

    Anoniem

    [quote=”GenesiZ” post=533]Klopt, komt door de uitlaatgassen van de diesel-bully’s. Dit in combinatie met de sneeuw die maar 1/2x per jaar ververst wordt zorgt ervoor dat je board erg snel vies wordt :([/quote]

    Het komt ook door de condens van het dak, het dak is vies en stoffig. En drupt naar beneden, vriest aan. En komt weer op je board.

    #4117

    genesiz
    Bijdrager

    [img]http://www.sjtent.com/ef/shoppingcart/images/smallimages/69033.jpg[/img]

    :laugh: LOL :laugh:

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.