Home Forums Gear Snowboards en toebehoren Kanten slijpen

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  kevinhoogendam 13 jaren, 4 maanden geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #4504

    lvdt
    Bijdrager

    Hallo allemaal!

    Lang geleden dat ik hier geweest ben, cool dat dit forum weer terug is.

    Ik heb een vraagje:

    Over 2 weken ga ik lekker een weekje naar Oostenrijk, en mijn kanten waren niet helemaal scherp meer. Het waxen deed ik altijd al zelf, en nu wilde ik mijn staalkanten zelf ook maar eens gaan onderhouden. Nu heb ik beslag weten te leggen op een vijlhouder die de vijl onder de juiste hoek langs de staalkant begeleid, en twee vijltjes, een grovere en een fijnere.

    Nu heb ik gisterenavond mijn board vastgeklemd en van nose naar de tail mijn board gevijld, en daarna de staalkanten bij de nose en tail weer wat bot gemaakt. Nu heb ik wat vraagjes:

    Hoe lang (vaak) gaan jullie meestal met 1 vijl langs dezelfde staalkant? Vond dit moeilijk in te schatten.’

    Hoe weet je of je staalkant echt scherp is?

    En als laatste: Hoe maken jullie de staalkant op het punt waar het board de grond raakt (Heb een Camber-board) weer bot? Ik ben er ff met de grovere vijl over heen gegaan, en daarna met de fijnere vijl, maar heb het niet echt proberen rond te vijlen oid.

    Alvast bedankt!

    Luc

    #4506

    genesiz
    Bijdrager

    [b]Hoe lang (vaak) gaan jullie meestal met 1 vijl langs dezelfde staalkant? Vond dit moeilijk in te schatten.'[/b]

    Simpelweg tot hij scherp is.

    [b]Hoe weet je of je staalkant echt scherp is?[/b]

    Makkelijke manier is om met de platte kant van een nagel langs je kanten te gaan. Komt er een kras in te staan, dan is hij scherp genoeg!

    [b]En als laatste: Hoe maken jullie de staalkant op het punt waar het board de grond raakt (Heb een Camber-board) weer bot? Ik ben er ff met de grovere vijl over heen gegaan, en daarna met de fijnere vijl, maar heb het niet echt proberen rond te vijlen oid.[/b]

    Dit varieert per persoon, ik maak deze stukjes altijd ‘ronder’ door er met een fijne vijl schuin overheen te gaan. Beetje bij beetje meer schuiner gaan zorgt dat hij licht wordt afgerond.

    #4535

    rinus
    Bijdrager

    [quote=”LvdT” post=965]En als laatste: Hoe maken jullie de staalkant op het punt waar het board de grond raakt (Heb een Camber-board) weer bot? [/quote]

    Ah? Dat wist ik niet. Het gedeelte wat op de grond staat (als je je camberboard plat op de grond legt) moet je iets bot maken? Voor minder happen ofzo?

    #4536

    genesiz
    Bijdrager

    Klopt, als je een bocht in zet moet dat stuk niet gaan happen omdat je anders onderuit kan gaan of met een verkeerde balans de bocht in gaat.

    #4622

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Voor het vijlen van je staalkanten zijn een aantal dingen waar je op moet letten.

    Een vijl met alleen een schuinprofiel, absoluut geen gekruiste.

    Een wetstone om je staalkanten te ontdoen van bramen, want een vijl maakt het alleen erger.

    Probeer zo lang mogelijke halen te maken.

    Doe je tapeje om de vijl aan de kant die op het belag komt, dit om krassen te voorkomen.

    En de nageltruc werkt goed om te testen of de staalkanten scherp zijn.

    #4624

    rinus
    Bijdrager

    [quote]Een vijl met alleen een schuinprofiel, absoluut geen gekruiste.[/quote]Weet je ook waarom dat gekruiste niet kan?

    [quote]
    Een wetstone om je staalkanten te ontdoen van bramen, want een vijl maakt het alleen erger.[/quote]
    Volledig eensch. Naast een wetsteen kan je ook een braamsteentje of een ‘braamgummetje’ gebruiken. De eerste is verkrijgbaar bij de schaatswinkel (wel netjes haaks houden). De tweede zat in een slijpset van de lidl en werkt ongeveer net zoals zo’n zacht schuurblok dat je bij de praxis kan kopen. Goed genoeg om de bramen mee weg te krijgen en zacht genoeg om je kanten niet compleet bot te maken.

    #4628

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Een gekruiste pak je niet omdat het geen wat je eraf vijlt dan niet afgevoerd wordt door het patroon op de vijl 😉

    En een schuine doet dat wel.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.