Home Forums Algemeen Tips & tricks Leren snowboarden

Dit onderwerp bevat 10 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  gielleke 13 jaren, 2 maanden geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #4738

    gielleke
    Bijdrager

    Ik loop er nu enige tijd tegenaan dat ik regelmatig ga snowboarden bij Snowworld in Zoetermeer, maar weinig vorderingen meer maak.

    Mijn ervaring tot nu toe:
    Oktober 2009: 1x beginners groeples 1 uur
    1x privé les 1 1/2 uur

    December 2009: 1 Week wintersport
    Maart 2010: 1 Week wintersport

    Indoor snowboarden vanaf juli tot nu, ongeveer 4 maanden ofzo, af en toe maandje overgeslagen en ga gemiddeld 1 a 2 x per week een uurtje. Is meer ter ontspanning en een beetje in beweging blijven.

    Bochten gaan goed tot redelijk, carven redelijk. Switch redelijk. Butters niet. Rails enkel rechtdoor en zonder erop te springen van de zijkant. Dus recht toe recht aan, dit kan iedereen denk ik. Sprong bij Zoetermeer niet meer genomen sinds die verhoogd is. Daarvoor 3x, waarbij de derde keer eindelijk goed ging, maar daarna niet meer gedaan.

    Hebben jullie tips of zelf dit wel eens gehad?
    Opties die mijzelf wel slim lijken:
    – Privé les en hetzelfde vragen als bovenstaande.
    – Privé les gaan nemen in freestyle, omdat dat eigenlijk het enige leuke is indoor? Groepsles is altijd pas om 9:30 ’s avonds en dat is wat laat als ik ook nog naar Willemstad moet rijden.
    – Zelf gaan oefenen met freestyle. Tips? Die jump bij Zoetermeer is in mijn ogen echt te hoog om zomaar vanaf te knallen.
    – Rollerbaan les om techniek te verbeteren.
    – Kunstbaan les om techniek te verbeteren.

    Topics over freestyle leren en de roller- en kunstbaan heb ik inmiddels gelezen, maar helpen mij niet echt verder.

    Ben benieuwd wat voor tips jullie kunnen geven!

    #4739

    rinus
    Bijdrager

    Over die butters en rails: oefenen oefenen oefenen. Door drie keer een kleine kicker te nemen leer je niet springen (niet dat ik een springheld ben overigens). Switch rijden heb je immers ook niet in een uurtje geleerd.

    Neem iemand mee, spreek iemand aan om naar jou boardkwaliteiten te laten kijken. Wat doe je tijdens je ollie/jump/draai/rail? Wat voor houding heb je? Waar laat je die ene poot? Hang je voldoende naar voren of naar achteren? Beter nog is laten filmen, kan ook gewoon met je mobiel als de filmer naast de ollie/jump etc staat. Concentreer je op één ding tegelijk.

    Is die kunstbaan een borstelbaan? Let er dan op dat je belag wel eens heel heet kan worden. Beter ter plaatse een boardje huren om je eigen belag niet te verbranden (heb boards gezien waarmee op borstelbanen was gereden, daar wordt je niet vrolijk van).

    Mijn twee cent. Succes!

    #4740

    gielleke
    Bijdrager

    Bedankt voor je reactie. Vooral het geduld om iets te leren is voor mij een uitdaging.

    Ik moet zeggen dat toen ik de bovenstaande vragen netjes op een rijtje aan het zetten was, dat mijn voorkeur uitgaat om een privé les te nemen en dat die dan mijn boardkwaliteiten kan bekijken, zoals jij hierboven aangeeft.

    Thanks voor de tip over het verpesten van je board op een borstelbaan Zijn van die dingen waar je niet over nadenkt, maar achteraf behoorlijk van kan balen.

    #4741

    rinus
    Bijdrager

    [quote=”Gielleke” post=1202]Vooral het geduld om iets te leren is voor mij een uitdaging.[/quote]
    Present :whistle:

    #4742

    Anoniem

    [quote=”Gielleke” post=1202]Bedankt voor je reactie. Vooral het geduld om iets te leren is voor mij een uitdaging.

    Ik moet zeggen dat toen ik de bovenstaande vragen netjes op een rijtje aan het zetten was, dat mijn voorkeur uitgaat om een privé les te nemen en dat die dan mijn boardkwaliteiten kan bekijken, zoals jij hierboven aangeeft.

    Thanks voor de tip over het verpesten van je board op een borstelbaan Zijn van die dingen waar je niet over nadenkt, maar achteraf behoorlijk van kan balen.[/quote]

    Beste wat je kan doen is direct een kamp of zo iets doen, of een hele week les volgen (4uur per dag) zo onderhoud je een korte tijd je snowboard bezigheid en kan je de volgende dag altijd verder bouwen!

    #4744

    avoriazzz
    Bijdrager

    het belangrijkste is dat je er fun in hebt! zet muziek op en lekker boarden. ga anders die 1 à 2 keer per week gewoon wat langer, raak je meer gewend aan je board en aan je capaciteiten. zoals je het nu verteld klinkt het meer als een obsessie die je moet voltooien voordat je weer iets anders kan gaan doen. spreek iemand op de baan die je vaker ziet, dus die daar ook rondhangt, aan om zoals eerder gezegt wat tips te vragen, kijk naar zijn werk en vergelijk dat met jou moves. dus ff samengevat wat belangrijk is: veel fun hebben en dingen gewoon doen, vallen hoort erbij. weet je hoevaak shaun white is gevallen voordat hij die double mctwist onder de knie had? ik ook niet, maar vast heel vaak!

    #4745

    genesiz
    Bijdrager

    Waarom niet naar Ruckfen? Dat is toch dichterbij voor jou? Ok, het is niet zo’n lange baan maar daar hebben ze toch ook park-shit?

    Ik zit een beetje met hetzelfde ‘probleem’ als jij, alleen gaan de bochten, carven en switch probleemloos. Springen gaat op zich ook goed, heb een paar jaar geleden zo’n 5/6 groepslessen freestyle genomen maar is niet veel meer van terecht gekomen 🙂

    Het is al genoemd, maar gewoon gaan oefenen. Die sprong in SW is best hoog inderdaad. Ik wilde hem vorige week ook pakken, ik weet dat ik het kan maar durf het gewoon niet 😀

    Moet ook eerlijk zeggen dat freestyle mij niet echt ligt, doe mij maar gewoon poeder 🙂 Ik heb wel afgesproken om met een maatje dit jaar minimaal 1x in de maand naar SW te gaan en in de zomer af en toe 2 uur priveles te nemen. Kost dan 25,- p/uur, 50,- voor twee en op maandagavond hebben ze die actie dat je 2x4uur baantoegang hebt voor de prijs van 1. Snel uitgerekend is dat dan 90 eur en 45p.p. voor 4 uur baan en daarvan 2 uur priveles.

    Hiermee gaan we onze spring kunsten wat verhogen en ik wil ook meer de nadruk leggen op het kantenwisselen en betere balans krijgen op het board voor het gebruik in de poeder.

    Ik ga ook beginnen in de sportschool voor het verbeteren van mijn balans en spierversterking, dit icm hardlopen en fietsen buiten voor het verbeteren van de beenspieren en conditie uiteraard.

    Waar ik dit allemaal voor doe? Ik wil in 2012 dan eindelijk een keer een week met een backcountry trip of wellicht Lawine 1 gaan doen. Dit wil ik al een lange tijd, maar ga er nu echt werk van maken 🙂

    #4749

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Iedere maandag en zaterdag is er in Rucphen (Skidôme) freestyle training. Dit is weliswaar gevorderden training.

    Op maandagavond of zaterdagochtend is er bij voldoende animo ook een cursus van 4 lessen van 2 uur voor de basis van het freestylen. Hiervoor zijn minimaal 6 mensen nodig en max 10.

    De cursus is geloof ik iets van 40 euro en dan is er nog de kans dat ik em geef ook :p

    En vanuit Willemstad is Rucphen een klein halfuurtje rijden.

    #4754

    avoriazzz
    Bijdrager

    [quote=”GenesiZ” post=1207]Ik ga ook beginnen in de sportschool voor het verbeteren van mijn balans en spierversterking, dit icm hardlopen en fietsen buiten voor het verbeteren van de beenspieren en conditie uiteraard.

    [/quote]

    een tip voor balansoefeningen. neem een skateboard (of gewoon plank van ong de zelfde lengte) vul een petfles met water en leg die onder de plank. en dan je evenwicht bewaren, ik deed het een week elke dag 10 min ofzo en na die week kon ik 10 min zonder al te veel problemen blijven staan op dat ding. het helpt best wel met je balans, want ik moest afgelope week bij de fisio evenwichtsoefeningen doen en de fisio (kut knie) merkte ook op dat mijn balans naar de zijkanten behoorlijk goed was.

    #4756

    gielleke
    Bijdrager

    Bedankt voor alle reacties!

    8 Januari vertrek ik richting Valfrejus en daar ga ik in ieder geval twee dagen les nemen. Daarvoor (of misschien daarna) een privé les bij Zoetermeer om techniek te verbeteren en dan misschien eens tips vragen voor freestyle als mijn techniek op orde is.

    De reden waarom ik naar Zoetermeer ga is dat ik daar in de buurt werk. Is zo goed als naast de deur. Rucphen zou voor de weekenden wel een goede optie zijn. Echter in het weekend ga ik dan liever met vrienden en die moeten dan vaak voetballen. Zondag zijn ze allen vaak brak :sick:

    @ Avoriaz; scherp opgemerkt. De laatste tijd voelde het inderdaad steeds meer als een verplichting dan dat ik er lol in had. Vallen boeit mijn niet zo, maar inderdaad wat meer risico nemen kan de lol wel vergroten. Denk dat de lessen mij ook wel zullen pushen om wat meer risico te nemen en dat ik daardoor ook weer wat meer lol heb.

    @ GenesiZ; zo een backcountry trip als doel is een aardige drijfveer! Klinkt gedreven en goed allemaal. Toevallig heb ik het mijn vriendin er wel eens over gehad om eind 2012 door Nieuw Zeeland te touren en daarna een week snowboarden in Japan. Overigens niet goedkoop, maar lijkt me wel echt onwijs gaaf.
    Die sprong in SW, daar draait dus echt mijn maag van om he 😛 Moet wel zeggen dat de eerste keer altijd het engst is en dat het daarna wel gelijk een stuk gemakkelijker is.

    Thanks voor de reacties allen. Ik ga er in ieder geval weer lekker tegenaan met wat lessen!

    #5150

    gielleke
    Bijdrager

    Misschien wel leuk om nog even te vermelden.
    2 Lessen genomen in Valfréjus. Moesten eerst voor-boarden en toen moest ik naar de expert groep… nice. In de expert groep begonnen we met houding en carven. What’s your name? – Erik – Everybody do like Eiriek.
    Mijn zelfvertrouwen kreeg in ieder geval een flinke boost, daardoor neem ik ook wat meer risico en dit maakt het snowboarden weer een stuk leuker. Heb er weer veel lol in en daar gaat het toch uiteindelijk om.

    Nu wat meer in het parkje te vinden in Zoetermeer, lekker aan het aanklooien 🙂
    Al met al, top vakantie en weer lekker aan het boarden!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.