Home Forums Gear Snowboards en toebehoren Welk snowboard/bindingen kan ik kopen?

Dit onderwerp bevat 525 reacties, heeft 112 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  jeeba 10 jaren, 1 maand geleden.

15 berichten aan het bekijken - 256 tot 270 (van in totaal 526)
  • Auteur
    Berichten
  • #5953

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Ik snowboard nooit naakt, dus deze mag je zelf inkoppen 😉

    #5954

    charles
    Bijdrager

    🙂 helemaal waar, dan komen er nog wat kilo’s bij heeft veel invloed op de maat van board? ik denk dat dan 68 + 5 = 73 kilo

    #5955

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Er staat bij de beschrijving vaak wel voor welk gewicht het board goed is. Zijn vaak rond de 15 a 20 kg per board. Dat zou je dan even op moeten zoeken 😉

    #5989

    sanne46
    Bijdrager

    hallo allemaal,
    Ik ben net nieuw hier, zag dat je hier dingen kunt vragen en zit met een dringende vraag. Eind December ga ik met mijn zusje op wintersport. Ik wil graag zelf een snowboard aanschaffen. Natuurlijk koop ik niet het nieuwste van het nieuwste. Maar zou toch wel graag een beetje een goede snowboard willen. Nu is mijn vraag dus ook waar moet ik op letten bij een snowboard, zoals het merk en de lengte.

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen met wat informatie.

    Alvast heel erg bedankt!!

    #5990

    disco
    Bijdrager

    Ik ben geen expert, maar een aantal tips heb ik wel voor je.

    Merk zou ik niet te veel op letten, iedereen heeft hier wel zijn of haar favoriet en in ieder merk is meestal wel een boardje te vinden dat bij je past.

    De lengte hangt een beetje af van je eigen gegevens. Hoe lang je bent en vooral ook hoe zwaar. Een boardje dat met een soepele flex voor iemand van 90 kg, zal als een stijve plank aanvoelen voor iemand van 50 kg.

    Zelf let ik door mijn maatje 46 ook altijd op de breedte (waist width) van een board. Die moet voor mij dus niet te smal zijn, maar iemand met een kleine voet zal juist een smaller bord willen hebben, zodat ie wat makkelijker bochten kan draaien.

    Kijk verder nog naar de flex van een board. Dit wordt meestal aangegeven met een cijfer van 1 – 10, alleen is dit geen standaard, dit wordt door de merken zelf dus beoordeeld.
    Een freestyleboard zal een wat soepelere flex hebben, terwijl een freerideboard weer aan de stijve kant van de beoordeling zit.
    Een all-mountain board, wat de meeste beginnende snowboarders nemen, zit rond het midden. Met de iets soepelere boards voor de beginners, zodat die iets vergevensgezinder zijn en de iets stijvere boards voor de mensen die graag hard van de piste knallen.

    Hoop dat je er wat aan hebt en misschien dat iemand anders nog aanvullingen of verbeteringen heeft.

    #5992

    avoriazzz
    Bijdrager

    ik weet niet hoe lang je al board, maar wat ook handig kan zijn, omdat je je nog niet zo thuis voelt kwa materiaal is gewoon huren. dan kan je ook, mocht het nodig zijn, een dag een andere plank pakken, zodat je weet wat je lekkerder vind rijden.
    Als je nu al weet dat je dan daarna toch verder wilt gaan boarden zou je wel alvast super chille schoenen aan kunnen schaffen, want die heb je meestal als je 1 a 2x per jaar op wintersport gaat toch wat jaartjes aan.
    je hele wintersport kan ook kut gaan als je schoenen niet lekker zitten en met huren heb je wel vaker dat schoenen niet echt lekker zitten.
    op schoenen moet je ook niet gaan besparen, want zoals ik al zei, kut schoenen kunnen een kut winter opleveren.

    #5993

    sanne46
    Bijdrager

    Oke, maar ik hoor van verschillende mensen dat je board 75procent van je lengte moet zijn. Klopt dat?

    #5994

    ted-h
    Bijdrager

    Dit klopt denk ik niet helemaal. Voorheen moest hij ter hoogte van je neus komen, later weer ter hoogte van je kin.

    Het heeft ook te maken met wat voor soort board je neemt, bv type rocker kan je iets korter rijden.

    Tja al met al niet veel wijzer gewoorden…. hahahaha

    #5995

    genesiz
    Bijdrager

    Aloha,

    Wat het beste voor een beginner is, is goede schoenen kopen en met het budget wat je over hebt een board en bindingen scoren.

    Is je budget laag (zeg €300,-) ga dan naar een goede wintersportzaak in de buurt, liefst in de middag (dan zijn je voeten iets groter door de warmte) en ga schoenen passen. Heel het boarden en kunnen boarden staat en ligt met goede schoenen. Dit kan ik niet genoeg benadrukken!! Medewerkers van een goede zaak weten dit en het is dus geen probleem om hier zeker minimaal een uur aan kwijt te zijn. Of je nu Burton, DC, Salomon of weet ik wat voor merk neemt, enkel schoen is anders en elke voet is anders!

    Voorbeeld, mijn vriendin had schoenen gekocht die ze heel mooi vond en in de winkel zaten ze goed. In de bergen ging het helaas fout, veel last van kramp en daardoor ging het boarden gewoon kut. Zonde van je vakantie, want een half uurtje zonder pijn boarden was er gewoon niet en dan geniet je er echt niet van. Neem de adviezen op van de medewerker van de winkel en loop er een tijdje mee rond en als het mogelijk is koop schoenen bij een winkel die bij een indoorbaan zit zodat je ze kan testen. Vaak is dit geen probleem, simpelweg gewoon weer omdat de medewerkers ook weten dat een schoen GOED moet zitten en dat je dat niet goed kan testen door gewoon door een winkel te stappen.

    Reken voor de schoenen zeker een budget van €200/€250. Mijn vriendin heeft 2 jaar geleden nieuwe schoenen gekocht, nu van Salomon en die zitten heerlijk. Lekker bontje aan de binnenkant en geen last meer van kramp. Het boarden ging direct beter!

    Heb je nog budget over, ga dan kijken voor een board+binding. Koop niet 1 van de twee, daar heb je niet veel aan. Losse board of bindingen huren is lastig te doen!.

    Nog een voorbeeld, duurkoop kan ook duurkoop zijn. Mijn vriendin (ja weer zij :D) wilde met man en macht een Burton Feelgood ES (budget was goed aanwezig :D) en heeft er een setje Escapades bij. Wij de winkel uit met een rekening van dik € 700,- en zij lekker boarden. Het ging goed, maar de bochten wat stuntelig.

    Ik meerdere keren aangegeven dat dit een stijf board is en pas lekker bocht op hogere snelheid. Nadeel is dat ze dat dus nog niet overal durfde dus dit ging niet helemaal zoals gewenst. Op een dag is ze met een vriend van mij samen naar Snowworld Zoetermeer geweest en daar was een testcenter van Atomic. Weet zo’n merk waarbij je niet direct op af zou stappen maar daar heeft ze destijds een leuk beginnersboardje getest (was iets van € 250,- ) en was direct verkocht. Lekker flexibel en op lage snelheden goed bochtjes draaien. Op hoge snelheden zal hij gaan klapperen, maar die haalt ze toch niet 🙂

    Toch weer op vakantie geweest met de Feelgood maar na 2 dagen zagen we de Atomic Tika liggen in een winkel en toen heeft ze hem maar gelijk gekocht en rijdt er nu zo’n 4 jaar met heel veel plezier op.

    M.a.w. je hoeft niet perse heel duur spul te hebben, als het maar geschikt is voor je kunnen. Ga dus gewoon voor een leuk beginnersboardje, kies bindingen uit die in je budget liggen en die je met een leuke korting bij je board kunt krijgen en je zit gebakken voor een lange tijd plezier.

    Ben je op een gegeven moment zo ervaren, dan weet je de nadelen van je huidige board en eventuele bindingen en dan kun je verder gaan kijken voor betere spullen.

    Zorg dat je eerst ervaring krijgt en ga dan voor duurder/beter spul maar zorg dat je je eerste budget zoveel mogelijk in je schoenen propt. Dit is een nadeel omdat een board natuurlijk veel mooier/gaver/stoerder is maar met kramp boarden op een mooie plank doet meer pijn van lekker boarden op een minder mooie plank.

    Succes en als je nog vragen hebt, je weet me te vinden! 😀

    #5996

    avoriazzz
    Bijdrager

    kunnen we dit ff op de frontpage zetten?:) hier kan 90% van alle beginnende boarders wat mee!

    #6043

    neelahn
    Bijdrager

    Ik snowboard nu 3 jaar en ga ook dit jaar weer, daarom ben ik nu opzoek naar een eigen board. Heb er zelf nog niet heel veel verstand van dus hoop dat jullie mij kunnen helpen!

    Lengte: 1.74
    Gewicht: 62
    Schoenmaat: Van de snowboardboot: 40
    Discipline:[/b] Freeride / Freestyle / etc: freeride
    Voorkeur voor merk: ?
    Voorkeur voor vorm: Camber / Rocker /etc ?

    #6044

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Wat wil je allemaal met je snowboard?

    #6045

    neelahn
    Bijdrager

    Lekker relaxt van de pistes af (nou ja, moet wel met redelijk wat snelheid) en af en toe een sprongetje maken maar niet extreem vaak. Ga ook dit jaar weer op les om nog iets meer controle te houden over je board wanneer de pistes wat stijler en moeilijker worden…

    #6046

    avoriazzz
    Bijdrager

    Ik kijk meestal ff op blue-tomato.com om boards of andere spullen te vergelijken voor ik ergens ga kijken of ik ze daar koop. Handig is dat je kan filteren op wat jij wilt.
    http://www.blue-tomato.com/en/page.bto?page=guide&xc_app=app_snowboard&xc=on#$Features=Rocker&$Gender=male&$MV_RidingLevels=Advanced&$MV_RidingStyles=FreestyleFreeride&$Price=400.0&$RiderSize=175.0&$RiderWeight=60.0&&_j8
    hier heb ik vast op jou eisen gefilterd.
    Let wel de board die hier staan heb ik in een prijsklasse tot 400 euro gezet, zodat het nog een beetje betaalbaar blijft.
    kwa niveau heb dacht ik wel een gevorderd boardje voor je, want je moet er wel mee vooruit komen als je wat beter wordt.

    #6048

    kevinhoogendam
    Bijdrager

    Het hele verhaal beginners/gevorderd board is echt bullshit. Het gaat erom wat iemand fijn. Misschien vind Travis Rice wel een zogenoemd beginners board fijner dan een gevorderd board.

    Zoek gewoon een overjarig all-mountain board met een medium flex. Wil je lui snowboarden dan neem je een rocker board, wil je nog wat moeite doen dan neem je camber.

15 berichten aan het bekijken - 256 tot 270 (van in totaal 526)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.