Snowboard repareren

Beschadigingen in je board netjes maken zijn de lastigste klusjes om als doe het zelver uit te voeren. In onderhoudsshops hebben ze daar erg dure en goede apparatuur voor, maar er zijn wel een aantal dingen die je zelf kunt doen.

Benodigdheden:
– Stanleymesje
– Gewoon wit A4 papiertje uit de printer
– P-texstaafjes of –kaarsjes
– Wegwerpaansteker
– Schildersmes (met zo’n driehoekige mes aan het eind)
– Carrosserie vijl
– Schuurpapiertje

NB: het grootste probleem als je met kaarsjes gaat opvullen, is voorkomen dat er roet in de druppelende P-tex komt. De roet zorgt voor een slechte hechting tussen de ‘nieuwe’ P-tex en je ‘oude’ belag. De hieronder beschreven methode (blauw vlammetje en van heel dichtbij druppelen is helaas ook niet helemaal roetvrij, maar werkt tot nu toe wel het beste voor mij).

Grote kras (groter dan een centimeter of vijf en vrij diep):
Dit is typisch iets dat je overkomt als je een steen raakt die onder de sneeuw lag. Deze zijn meestal al te groot om zelf te repareren. Je doet er het beste aan om je board weg te brengen. In veel wintersportplaatsen hebben ze een overnight service, zodat je morgen weer op een goed board kan rijden. Als je grote krassen niet repareert, dan loop je het risico, zeker als het een erg diepe kras is (als je in de ‘bodem’ van de kras een andere kleur ziet dan de graphic van je board is het een DIEPE kras), dat water bij de houten kern van je board komt. Hout zet uit als het nat is en zo wordt je board van binnenuit kapot gedrukt.
Als er geen onderhoudswinkel in de buurt is:
1. Zet het board binnen in de buurt van de verwarming (niet te dichtbij, maar wel zo dat ie op kamertemperatuur komt). Op deze manier kan eventueel binnengedrongen water eruit dampen.
2. Snij met een stanleymesje de ergste rafels uit het gat, zodat je een nette kras overhoud.
3. Om te voorkomen dat de eerste druppels op je board vallen, doe je dit boven het A4-tje. Met een aansteker steek je een P-tex staafje aan (P-tex moet goed warm zijn voordat het vlam vat, dus het kan zijn dat je de punt van het kaarsje een tijdje in een aansteker moet houden voordat hij echt begint te branden). Speel een beetje met de hoek waaronder je het kaarsje houdt. Het vlammetje moet klein en blauw van kleur zijn (net als bij een gasstel).
4. Houdt de vlam van de aansteker scheef op het board en verwarm zo de kras. Kijk uit dat je je vingers niet brand. Warm belag en warme P-tex kleven veel beter aan elkaar, zo krijg je een reparatie die houdt.
5. Houdt het brandende kaarsje heel dichtbij de kras, zodat de druppelende P-tex in een ‘stroompje’ van het staafje naar de kras loopt, zo krijg je het minste roet en een betere hechting dan wanneer de druppels op het board ‘plonzen’.
6. Het is beter om meerdere lagen over elkaar te leggen dan te proberen in een keer de hele kras vol te druppelen. Dat blijft veel beter zitten. Bij een diepe kras moet je niet vergeten dat je hem eigenlijk in de winkel moet laten repareren. Dit is alleen een noodreparatie zodat je de rest van de week nog kan rijden.
7. Dit is een beetje de grof-geweld-methode, maar het werkt erg snel en goed. Als het P-tex aan het stollen is, maar nog niet keihard zet je het schildersmes MIDDEN op de reparatie en trek je naar de ene kant het overtollige P-tex eraf, daarna doe je hetzelfde de andere kant op. Als je aan een van de einden van de kras begint, trek je vaak met het schildersmes de hele reparatie eruit en kun je weer overnieuw beginnen.
8. Met de carrosserievijl en het schuurpapier kun je de reparatie nog een beetje beter glad afwerken. Het is belangrijker dat de reparatie weer glad aanvoelt dan dat hij er glad uitziet.

Kleine krassen
Eigenlijk doorloop je dezelfde procedure, maar dan zo dat de reparatie een lange termijn oplossing is. Dat betekent vooral dat je stap 6 goed en netjes moet doen. En dat je wat meer tijd moet besteden aan het afwerken bij stap 7 en 8.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *